Nie jesteś zalogowany! Załóż konto już teraz!

Encyklopedia Football Managera. 1.

Prócz autora, specjalne podziękowania należą się Kamilowi SCROSS Majewskiemu oraz Mateuszowi Gietzowi, za konsultacje, korekty oraz opracowanie poniższego tekstu.

 

 

 

 

Witajcie.

Przygotowałem, po długich bojach, krótką, bo trzyczęściową Encyklopedię Football Managera. Została oparta na FM 2015, ale w oczywisty sposób jest zgodna z wcześniejszymi wersjami, a także, jak się spodziewam, z FM 2016. Na forum SI, gdzie toczy się zawsze dużo konstruktywnych rozmów, kilkakrotnie wspomniano, że gra ewoluuje z roku na rok, aczkolwiek SI nie modyfikuje starych elementów, a raczej dodaje co jakiś czas coś nowego.

 

1.      Infrastruktura

Infrastruktura dzieli się na kilka pomniejszych składowych, które wpływają na rozwój piłkarzy czy dochody klubu. Poza zapleczem VIP, które rozbudowywane zostaje odgórnie przez Zarząd, rozwój pozostałych jednostek zależy od nas i od stanu konta prowadzonego zespołu. Czasem zdarza się tak, że mimo rozbudowy obiekty pozostają na tym samym poziomie. Jest to spowodowane tym, że na dany poziom przypada kilka punktów. Zwykle krótka i tania rozbudowa, to taka o 1 punkt.

rozbudowa

 

Zaplecze dla VIP generuje dochody ze spotkań na własnym stadionie. Ogólniej rzecz ujmując, to szeroko pojęta gastronomia, loże VIP, itp. Im lepsze, tym lepszych (bogatszych) klientów (kibiców, biznesmenów, inwestorów) przyciągną do klubu. No i tym więcej klub na tym zarobi.

1-2 Podstawowe

3-5 Dosyć podstawowe

6-9 Przeciętne

10-12 Zadowalające

13-15 Dobre

16-20 Luksusowe

 

Obiekty treningowe mają, wraz z trenerami wpływ na rozwój zawodników pierwszego składu. Im lepsze, tym lepszy i szybszy rozwój, ale także tym lepsza i reputacja klubu, a ponadto, tym chętniej przejdą do niego lepsi zawodnicy. Warto dodać, że niektóre atrybuty zawodnika mogą być indywidualnie trenowane tylko po osiągnięciu pewnego poziomu bazy treningowej.

1-3 Kiepskie

4-5 Podstawowe

6-7 Poniżej przeciętnej

8-9 Przeciętne

10-11 Zadowalające

12-13 Dobre

14-15 Świetne

16-17 Imponująca

18-19 Doskonałe

20 Ultranowoczesne

 

Obiekty młodzieżowe wraz z trenerami młodzieżowymi odpowiadają za rozwój zawodników do 21 roku życia. Im lepsze, tym szybszy rozwój.

1-3 Podstawowe

4-5 Kiepskie

6-7 Poniżej przeciętnej

8-9 Przeciętne

10-11 Zadowalające

12-13 Dobre

14-15 Świetne

16-17 Doskonałe

18-19 Fantastyczne

20 Nowoczesne

 

System szkolenia młodzieży to odwzorowanie systemu młodzieżowego i rozwoju piłkarzy, zanim zostaną oni wygenerowani przez grę. Coś takiego, jak nasze zespoły trampkarzy. Im wyższy poziom, tym większa szansa na wygenerowanie piłkarza z większym startowym CA. Tutaj mamy 7 poziomów, a o ich rozbudowę prosimy zarząd (Prośby do zarządu -> Finanse -> Zwiększenie budżetu juniorskiego)

1-2 Minimalny

3-5 Podstawowy

6-9 Przeciętny

10-13 Zadowalający

14-16 Dobry

17-19 Doskonały

20 Wyjątkowy 

 

Wyszukiwanie juniorów  to zasięg naszego scoutingu młodzieżowego. Oznacza odległość, z jakiej do naszego klubu będą przybywać nowi piłkarze i wysokość potencjału newgenów. Ten czynnik jest powiązany z reputacją klubu i jego finansami. Zwiększamy go poprzez (Prośba do zarządu -> Kontakty -> Poszerzenie siatki wyszukiwania juniorów).

1-2 Ograniczona

3-5 Podstawowa

6-8 Dosyć podstawowa

9-11 Przeciętna

12-14 Ponadprzeciętna 

15-16 Solidna

17-18 Bardzo solidna

19-20 Rozległa

 

Wpływ na jakość rekrutowanych piłkarzy ma także reputacja i umiejętności koordynatora pionu juniorskiego, menadżerów zespołów młodzieżowych i wszystkich trenerów młodzieżowych.

 obiekty

 

Tak więc w skrócie:

Szkolenie młodzieży - CA newgenów

Wyszukiwanie juniorów - PA newgenów

Obiekty młodzieżowe - szybkość rozwoju zawodników do lat 21

 


 

2. Trening

Trening dzieli się na kilka kategorii, z których każda kładzie nacisk na rozwój innych atrybutów (co nie oznacza, że pozostałe nie są trenowane). Część atrybutów nie jest trenowana treningiem ogólnym, tylko poprzez indywidualny. Część w ogóle nie jest trenowana.

rozbudowa obiektow

 

Zawodnicy z pola:

Kondycyjny - Pracowitość, Przyspieszenie, Równowaga, Siła, Sprawność, Szybkość, Wyskok, Wytrzymałość, Zwinność

Taktyczny - Decyzje, Koncentracja, Opanowanie, Przewidywanie, Współpraca

Panowanie nad piłką - Błyskotliwość, Drybling, Gra głową, Przyjęcie piłki, Technika

Defensywny - Krycie, Odbiór, Ustawianie się

Ofensywny - Dośrodkowania, Gra bez piłki, Podania, Przegląd sytuacji, Strzały z dystansu, Wykańczanie akcji

 

W treningu kondycyjnym, możemy przydzielić trenera do aspektu siłowego (Pracowitość, Siła, Sprawność, Wyskok, Wytrzymałość), albo aerobiku (Przyspieszenie, Równowaga, Szybkość, Zwinność). 

 

Bramkarze:

Kondycyjny - Pracowitość, Przyspieszenie, Równowaga, Siła, Sprawność, Szybkość, Wyskok, Wytrzymałość, Zwinność

Taktyczny - Decyzje, Gra na przedpolu, Komunikacja, Przewidywanie, Współpraca, Wyjścia do piłki

Panowanie nad piłką - Przyjęcie piłki

Ofensywny - Przegląd sytuacji

BR (Obrona strzałów) - Jeden na jednego, Komunikacja, Opanowanie, Refleks, Ustawianie się

BR (Chwytanie) - Chwytanie, Gra na przedpolu, Wykopy, Wyrzuty, Zasięg wyskoku

 

Z pozostałych atrybutów, treningiem indywidualnym można trenować: Rzuty (karne, wolne, rożne), Długie wyrzuty i Przywództwo.

 trening

 

A jak zmienić atrybuty Agresja, Determinacja, Waleczność?

 

Agresja

wzrost: wzrasta z wiekiem

spadek: ukaranie za czerwoną kartkę, z którą to karą się piłkarz zgodzi

 

Determinacja

wzrost: poprzez tutoring, ukaranie za słaby występ

spadek: poprzez tutoring

rzezniczak

gyomber

 

Waleczność

wzrost: wzrasta z wiekiem

spadek: brak

 

Ponadto przy ukaraniu za słaby występ może wzrosnąć atrybut Pracowitość.

bramkarzy nietrenowalne są atrybuty Ekscentryczność i Skłonność do piąstkowania

 


 

3. Atrybuty

 

TECHNICZNE

Długie wyrzuty (Long Throws): Jak daleko i jak dokładnie będzie dorzucona piłka z autu. Dodatkowo mamy do tego PPM „Long Flat Bullet Throw”, który powoduje że zawodnik próbuje ostrych "wrzutek" z autów, podobnych trajektorią do dośrodkowań.

Dośrodkowania (Crossing): Mówi nam, jak dokładnie piłkarz potrafi dograć piłkę z bocznych sektorów boiska, w pole karne przeciwnika. Wpływa także na dokładnośc wrzutek ze stałych fragmentów gry.

Drybling (Dribbling): Dryblin określa skuteczność i arsenał, a także jakość wykonania zwodów. Znaczenie przy nim mają dodatkowo atrybuty takie jak „Przyspieszenie” i „Zwinność”. Należy przy tym zaznaczyć, że atrybut Równowagi nie wpływa na drybling.

Gra głową (Heading): Jak dokładnie piłkarz jest w stanie zagrać głową w zamierzone miejsce na boisku. Współgra z atrybutami "Skoczność" i "Siła". Wpływa także na siłę i stopień skomplikowania podejmowanych zagrań. Dość kluczowe atrybuty zarówno dla środkowego obrońcy, jak i odgrywającego.

Krycie (Marking): Jak dokładnie gracz jest w stanie pokryć rywala, aby sprawić że jest mniej dostępny do podania. Na efektywność krycia wpływają także "Siła", "Przewidywanie" oraz "Gra bez piłki" u rywala.

Odbiór (Tackling): Jak dobrze piłkarz jest w stanie odebrać piłkę rywalowi, bez popełnienia przewinienia. Im wyższy atrybut, tym czystszy odbiór. Dla obrońców i defensywnych pomocników bardzo współgrający z "Kryciem", "Siłą", "Agresją" i "Walecznością". Na styl odbioru może też wpływać PPM "Stands Up/Does not dive into tackles" albo "Dives into tackles", jako że niektórzy obrońcy przy każdej okazji szukają wślizgu, a niektórzy starają się unikać wślizgu.

agresja+odbiór+waleczność

 

Podania (Passing): Atrybut podań wpływa przede wszystkim na jakość wykonania długich piłek czy przerzutów, a nie, jak się często uważa, za jakość krótkich podań, gdzie kluczowe staje się to jak zawodnik kontrolował piłkę w momencie podania (czyli kombinacja „Przyjęcia piłki” i „Techniki”) i wyczucia tempa, momentu podania (Decyzje, Błyskotliwość, Kreatywność, Współpraca). 

Przyjęcie piłki (First Touch): Jak dobrze piłkarz kontroluje piłkę i przygotowuje ją do dalszej akcji, w momencie przyjęcia. Im wyższy atrybut, tym szybsza gra podaniami (i z klepki), im niższa, tym łatwiej piłkarz będzie podatny na pressing przeciwnika. Ważne przy grze krótkimi podaniami.

Rzuty karne (Penalty Taking): Jak dobrze piłkarz wykonuje rzuty karne. Więcej w punkcie o SFG.

Rzuty rożne (Corners): Z jaką dokładnością zostanie dograna piłka - z rzutu rożnego - w zamierzone miejsce na boisku. Więcej o współgrających atrybutach poniżej.

Rzuty wolne (Free Kick Taking): Odzwierciedla umiejętność bicia rzutów wolnych, zarówno bezpośrednich strzałów, jak i dośrodkowań ze skrzydła i głębi pola. Więcej w punkcie o SFG.

Strzały z dystansu (Long Shots): Jak dokładnie piłkarz jest w stanie strzelić w kierunku bramki spoza pola karnego. Teoretycznie samodzielny, ale przydatne przy dłuższych strzałach będą także :Decyzje", "Technika", Wykańczanie akcji", "Opanowanie" i "Koncentracja".

zyro

Technika (Technique): Jak dobrze piłkarz jest w stanie wykonać bardziej wymagające, techniczne akcje z piłką, tj. długie podania, strzały z dystansu, uderzenia z woleja, podkręcanie piłki, przyjmowanie trudnych piłek, czy skomplikowany drybling.

Wykańczanie akcji (Finishing): Jakość, celność uderzenia, umiejętność kopnięcia piłki w umyślony punkt.. Żeby jednak konsekwentnie i regularnie strzelać bramki ważne są również artybuty "Opanowanie" i "Decyzje". Co więcej - aby znaleźć się w dobrym miejscu na boisku, albo wywalczyć sobie miejsce do oddania celnego strzału, czasem przydatne są "Gra bez piłki", "Siła" i "Równowaga",

 

 

PSYCHICZNE

Agresja (Aggression): Atrybut nie wpływa na brutalność zagrań. Wyższy atrybut będzie mimo to skutkował większą liczbą popełnianych fauli z powodu większego zaangażowania w grę. Ale jednocześnie wysokie atrybuty "Koncentracji", "Odbioru", "Przewidywania" i "Decyzji" spowodują, że tych fauli nie powinno być zbyt dużo

Błyskotliwość (Flair): Ja bardzo piłkarz jest nieprzewidywalny, gdy jest przy piłce. Atrybut ten świetnie współpracuje z kreatywnością, powodując że piłkarz może jedną kiwką, czy niekonwencjonalnym zagraniem przechylić szalę zwycięstwa na korzyść swojego zespołu należy przy tym pamiętć, że większa nieprzywidywalność może także skutkować większą szansą na utratę piłki. Piłkarz mający oba atrybuty wysokie powinien mieć taktyczną swobodę.

Decyzje (Decisions): Atrybut mówiący nam, jak dobrze piłkarz jest w stanie zewaluować dostępne możliwości i podjąć odpowiednią decyzję, w odpowiednim czasie i w odpowiedni sposób. Ilość dostępnych opcji dla piłkarza określa "Przegląd sytuacji". Dla pomocnika, wraz z tymi dwoma atrybutami, ważne są i ściśle współdziałają "Podania" i "Przewidywanie". 

przewidywanie+decyzje

 

Determinacja (Determination): Jak bardzo piłkarz próbuje osiągnąć sukces w swoich akcjach, nawet pomimo mentalnego i fizycznego wyczerpania. Piłkarz zwykle walczy do końcowego gwizdka. Zespoły z duża determinacją potrafią w końcówce wygrać spotkanie. Atrybut nie ma wpływu na rozwój zawodnika, wbrew obiegowym opiniom.

Gra bez piłki (Off The Ball): Określa ruch i ustawienie się piłkarza nie posiadającego piłki, w celu wyjścia na pozycję do podania, albo stworzenia przestrzeni dla kolegów z drużyny, gdy jego zespół jest przy piłce. Jest to ofensywny odpowiednik "Ustawiania się".

Koncentracja (Concentration): Określa jak bardzo piłkarz jest skoncentrowany podczas podejmowania decyzji. Wysoki poziom oznacza także, że piłkarz będzie w stanie się skoncentrować przez cały mecz.

Opanowanie (Composure): Określa, jak bardzo piłkarz ma chłodną głowę w sytuacji mentalnej presji dotyczącej podjęcia dobrej decyzji, czy podjęcia jakiejś akcji. Dotyczy to głównie presingu ze strony rywala, krycia, czy sytuacji strzeleckiej.

Pracowitość (Work Rate): Jak dużo fizycznego wysiłku piłkarz wkłada w swoje akcje podczas meczu. Ale jeżeli nie będzie miał odpowiednio wysokiej "Wytrzymałości", to nie uda mu się grać na pełnym gazie przez cały mecz.

Przegląd sytuacji (Vision): Jak dużo dostępnych opcji do zagrania piłki dostrzega piłkarz, będąc w jej posiadaniu. Wpływ na wybór tej najlepszej decyzji ma atrybut "Decyzje", a wpływ na jej wykonanie ma "Technika".

przeglad+decyzje

 

Przewidywanie (Anticipation): Jak dobrze piłkarz będzie w stanie przewidywać ruchy i inne akcje na boisku swoich kolegów z zespołu i przeciwników. Wysokie przewidywanie powoduje szybszą reakcję na boiskowe wydarzenia. Współgra z "Kryciem" i "Ustawianiem się" w aspekcie przejmowania piłek.

Przywództwo (Leadership): Jak inspirujący i motywujący jest gracz, dla swoich partnerów. Jest to jeden z ważniejszych atrybutów, które determinują wybór kapitana.

Ustawianie się (Positioning): Ustawienie się i ruch piłkarza bez piłki w defensywie. 

Waleczność (Bravery): Oznacza gotowość do podjęcia przez piłkarza ryzykownej akcji, która może skutkować urazem bądź kontuzją. Niższy atrybut powoduje, że piłkarz z powodu strachu nie podejmuje czasem lepszych decyzji (dla zespołu), z uwagi na osobiste konsekwencje fizyczne.

Współpraca (Teamwork): Jak ściśle piłkarz wypełnia swoje polecenia taktyczne i jak bardzo jest świadomy ustawienia i ruchów kolegów z zespołu i z nimi współpracuje.

 

FIZYCZNE

Przyspieszenie (Acceleration): Jak szybko podczas biegu piłkarz osiągnie prędkość maksymalną. Z atrybutem tym nierozerwalnie wiąże się "Szybkość", a i "Wytrzymałość" będzie przydatna, żeby biegać przez cały mecz.

Równowaga (Balance): Jak dobrze piłkarz jest w stanie utrzymać się na nogach, szczególnie w sytuacjach gdy znajduje się pod fizyczną presją ze strony rywala.

Siła (Strength): Jak bardzo piłkarz jest w stanie wywrzeć fizyczną presję na rywala. Siła zawodnika dodatkowo ma znaczenie przy grze głową.

Sprawność (Natural Fitness): Mówi nam, jak dobrze piłkarz jest w stanie utrzymać formę podczas kontuzji lub braku treningów, odpocząć pomiędzy meczami, zwiększyć ogranie podczas meczu, czy uniknąć zmęczenia spowodowanego nadmiarem spotkań.

sprawnosc

 

Szybkość (Pace): Jak szybko piłkarz będzie w stanie biegnąć, po osiągnięciu maksymalnej szybkości. Oczywiście bez piłki piłkarz będzie biegł szybciej.

Wyskok (Jumping Reach): Jaki zasięg jest w stanie osiągnąć głowa piłkarza, podczas wyskoku. Wzrost piłkarza wpływa tylko na to, czy musi wyskoczyć i ile wysiłku musi w ten wyskok włożyć. Ale głównie ten atrybut ważny jest podczas walki z rywalem u górną piłkę. Wyżsi piłkarze mają zwykle większy zasięg, ze względu na przewagę wzrostu. Wysoka "Agresja" i "Waleczność" prawdopodobnie spowodują zdominowanie rywala w walce o górne piłki.

Wytrzymałość (Stamina): Jak dobrze piłkarz jest w stanie utrzymać dobrą kondycję, podczas meczu. Im wyższa kondycja, tym lepiej piłkarz będzie wykonywał swoje akcje.

Zwinność (Agility): Jak szybko piłkarz jest w stanie zatrzymać się i zmienić kierunek ruchu. W silniku meczowym ściśle współgra z "Przyspieszeniem", "Szybkością" i "Równowagą", szczególnie gdy piłkarz jest przy piłce.

 

 

BRAMKARSKIE

Chwytanie (Handling): Chwytanie odpowiada za zdolność do obrony strzałów, które wymagają parady lub robinsonady, nie wpływa ona natomiast na „pewność trzymania piłki” podczas jej łapania. Przede wszystkim chodzi Chodzi o każdą interwencję przy strzale z dystansu lub półdystansu, jej technikę i  jakość.

Ekscentryczność (Eccentricity): Pokazuje nam prawdopodobieństwo do wykonywania nieoczekiwanych i ryzykownych zagrań. Nieoczekiwane i ryzykowne zagrania to np. drybling poza polem karnym, albo wychodzenie naprzeciw piłkarza rywala w celu przechwycenie długiej piłki. Atrybut ten częściowo określa styl gry bramkarza, nie można go określić jako jednoznacznie dobry czy też jednoznacznie zły.

Gra na przedpolu (Command Of Area): Określa, jakie jest prawdopodobieństwo prób złapania piłek wrzucanych w pole karne. Jednocześnie powodzenie tej próby wyłapania piłki zależy od "Gry w powietrzu", "Chwytania", "Przewidywania", "Decyzji" i "Ustawiania się". Atrybut mówi nam też, jak bramkarz gra w polu karnym i jak współpracuje z obrońcami.

dragowski

Zasięg wyskoku (Aerial Reach): Określa jak wysoko podczas wyskoku będą znajdować się ręce bramkarza - jest to bramkarski odpowiednik "Wyskoku". Jednocześnie u bramkarzy "Wyskok" jest istotny w chwili gdy będą chcieli zagrać głową, np. po opuszczeniu pola karnego. Atrybut ten określa też zdolność do wyłapywania piłek z powietrza

Jeden na jednego (One On Ones): Określa jak dobrze bramkarz sobie poradzi w sytuacjach sam na sam.

Komunikacja (Communication): Jak dobrze bramkarz porozumiewa się z obrońcami i organizuje grę w defensywie. Im wyższy atrybut, tym mniej błędów w obronie

Refleks (Reflexes): Jak dobrze bramkarz reaguje na strzały. Pokazuje jak szybkie i instynktowne będą obrony bramkarza. Refleks jest kluczowy gdy bramkarz nie  wykonuje pełnej parady ale broni strzał odbity, niesygnalizowany, oddany  z małej odległości.

Skłonność do piąstkowania (Tendency To Punch): Określa o ile chętniej bramkarz wybierze wybicie piłki od jej złapania, szczególnie w sytuacji podejścia do złapania górnej piłki. "Przewidywanie", "Opanowanie", "Decyzje" i "Koncentracja" również mają wpływ na decyzję bramkarza. Jednakże, przy niższych wartościach wymienionych atrybutów dodatkowych, lub kiepskiem "Chwytaniu" - "Skłonność do piątkowania" może być użyteczna z wyższym wskaźnikiem. Gdy wszystkie atrybuty bramkarz ma OK, to im niższa, tym lepiej.

piastkowanie

Wyjścia do piłki (Rushing Out): Pokazuje, jak dobrze bramkarz podejmie decyzję o wyjściu z linii do nadchodzących piłek prostopadłych (w celu ich przechwycenia), albo do napastnika rywali (w celu spowodowania sytuacji 1 na 1). Szybkość tego wyjścia jest definiowana przez atrybuty "Szybkość" i "Przyspieszenie". Pomniejszy wpływ na podjęcie decyzji mają również "Przewidywanie", "Opanowanie", "Koncentracja" i "Decyzje".

Wykopy (Kicking): Jak daleko bramkarz będzie w stanie kopnąć piłkę. Jednakże celność tych wykopów jest uzależniona od ukrytych dla bramkarza atrybutów "Podania" i "Technika". Przy słabym atrybucie "Wykopy" warto rozważyć, aby bramkarz zagrywał proste i krótkie piłki do obrońców.

Wyrzuty (Throwing): Pokazuje nam, z jaką dokładnością zostanie piłka wyrzucona do partnerów z zespołu. Na odległość wyrzutu wpływa tylko atrybut "Siła".

 

UKRYTE

Stabilność formy (Consistency): Jak długo i jaką formę zawodnik utrzymuje z meczu na mecz. Założeniem wyjściowym jest, że żaden z piłkarzy nie jest w stanie zagrać na 100% umiejętności. Wskaźnik stabilności formy oznacza stosunek, z jakim piłkarz gra ze swoim CA. Przy atrybucie '20' oznacza to, że piłkarz 20/25 meczów gra z pełnym CA. W pozostałych piłkarz trafia na "dzień wolny". Dzień wolny oznacza obniżenie CA o około 10 pkt, w losowych atrybutach. Poza tym warto wspomnieć, że to losowe obniżenie atrybutów nie ma wpływu na atrybuty fizyczne.

Brutalność (Dirtiness): Jak chętnie piłkarz będzie łamał zasady, w celu osiągnięcia korzyści. Im większa brutalność, tym więcej fauli i kartek.

Ważne mecze (Important Matches): Jak zawodnik podchodzi do ważnych spotkań i radzi sobie w nich z presją.

Podatność na kotuzje (Injury Proneness): Z jakim prawdopodobieństwem piłkarz odniesie kontuzję na treningu, lub podczas meczu. Należy przy tym zaznaczyć, że w innej kategorii są rozpatrywane kontuzje przewlekłe, czyli takie, które „stale” dręczą piłkarzy.

kontuzje

Wszechstronność (Versatility): Jak dobrze piłkarz gra na pozycjach, a których nie umie grać i jak łatwo uczy się grać na nowych pozycjach.

Zdolność do adaptacji (Adaptability): Jak dobrze zawodnik przystosowuje się do życia w kraju innym, niż jego ojczysty. Wpływa także na szybkośc nauki języka.

 

 

OSOBOWOŚĆ (także ukryte)

Ambicja (Ambition): Jak bardzo piłkarz chce osiągnąć sukces. Bardziej ambitni piłkarze rozwiają się szybciej, ale też szybciej chcą opuścić klub, jeżeli ten ma kiepską reputację, bądź nie ma znaczących sukcesów. Warto pamiętać, że piłkarze w grupie wyrównują się do „średniego” poziomu ambitności.

Kontrowersyjność (Controversy): Jak bardzo szczery i wygadany jest piłkarz w mediach. Cecha negatywna - im niższa, tym lepiej.

Lojaność (Loyalty): Jak bardzo, bez względu na okoliczności, piłkarz chce pozostać w obecnym klubie i czy jest gotów odrzucić lepsze finansowo oferty tylko po to, żeby pomóc  obecnemu klubowi.

Profesjonalizm (Professionalism): Jak ciężko piłkarz pracuje na treningach, jak duże obciążenia treningowe będzie znosił bez gadania i ogólnie - jaka jest jego postawa. Najważniejszy atrybut, który wraz z "Ambicją" decyduje, czy piłkarz w ogóle osiągnie maksimum potencjału i jak długo utrzyma swoje umiejętności na najwyższym poziomie. Łatwiej znoszą kary za kartki i słabe występy, łatwiej ich motywować i trudniej zdenerwować. Mają także mniej problemów z kondycją.

Sportowe zachowanie (Sportmanship): Jak bardzo piłkarz jest etyczny i fair podczas meczów. Głównie mniej oszukują podczas meczów, np. nie nurkują w polu karnym i wykopują piłkę na aut, gdy rywal jest kontuzjowany.

Temperament (Temperament): Jak piłkarz trzyma swój temperament w garści, zarówno na boisku, jak i poza nim. Zawodnicy z niskim atrybutem rzadziej tracą nerwy, gdy są faulowani, bądź decyzja sędziego jest na niekorzyść (ich i zespołu). Lepiej znoszą krytykę i niesłuszne kary. Zawodnicy z wysokim atrybutem mogą nawet częściej popełniać faule, po krytycznej rozmowie w szatni.

Wytrzymywanie presji (Pressure): Jak dobrze piłkarz sobie radzi w sytuacjach kryzysowych i wymagających. Na boisku jak i poza nim. Piłkarze z tym atrybutem dość dobrym (i dobrą "Determinacją") lepiej reagują na krytykę, a z oboma atrybutami na niskim poziomie potrzebują zachęcających i chwalących rozmów w szatni. Nie mają też problemów z transferami na ich pozycję albo krytycznymi  uwagami trenerów rywali lub prasy.         

raport


 

4. Wykonawcy stałych fragmentów:

 

sfg

Stałe fragmenty potrafią dość często przeważyć szalę zwycięstwa na czyjąś stronę. Ale stałe fragmenty, to nie tylko odpowiadający za nie odpowiedni atrybut. Jest kilka pomniejszych, które z nim współgrają.

Rzuty rożne - wykonwaca poza atrybutem "Rzuty rożne" powinien mieć także na odpowiednim poziomie "Dośrodkowania", "Podania" i "Technikę". Przydatny bywa również PPM 'Podkręca piłkę'.

SFG

Rzuty wolne - oczywiście atrybut "Rzuty wolne" jest tutaj kluczowy, ale więcej bramek padnie, jeśli wykonwaca ma także na dobrym poziomie "Dośrodkowania", "Strzały z dystansu", "Podania", "Technikę", "Opanowanie" i "Koncentrację". Dodatkowym plusem będzie, w PPM 'podkręca piłkę' i 'bije mocne rzuty wolne'.

 

Wrzuty z autu - poza atrybutem "Długie wyrzuty", przydatne są również "Siła" i "Równowaga"

 

> Rzuty karne - tutaj nam nawet FM podpowiada, co poza atrybutem "Rzuty karne" należy brać pod uwagę: "Wykańczanie akcji" i "Opanowanie". Ale także szansę na bramkę zwiększają "Koncentracja" i "Decyzje", szczególnie u zawodników słabszych technicznie.

 


 

5. Wybór kapitana

wyborcpt

Głównym zadaniem kapitana jest przywództwo w zespole i motywowanie kolegów na boisku. Także w sztani pełni ważną rolę, będąc pośrednikiem pomiędzy szatnią a menadżerem. Jak wybrać zawodnika najbardziej odpowiedniego do tej funkcji?

- status w zespole: powinien być w wyjściowej "11", z rolą w zespole "Ważny zawodnik pierwszego zespołu", albo "Kluczowy zawodnik". Do tego jego CA powinno być jednym z wyższych w zespole

- zawodnik powinien być w odpowiednim wieku, mając już kilka lat doświadczenia gry w pierwszym zespole

- atrybuty, te dwa najważniejsze, to "Przywództwo" i "Determinacja", ale byłoby dobrze, gdyby miał także dobrą "Waleczność", "Współpracę"  i "Pracowitość"

- osobowość powinna być jedną z pozytywnych, aby mieć dobry wpływ na kolegów na boisku

- jego reputacja powinna być jedną z wyższych w zespole

- powinien być jednym z lubianych piłkarzy w szatni

- pozycja Kapitana na boisku, jakkolwiek nie jest elementem kluczowym, oddziaływuje na sąsiednie formacje, więc bramkarz będzie w największym stopniu oddziaływał na linię obrony, podczas gdy pomocnik mając kontakt ze wszystkimi zawodnikami na boisku, będzie pływał na wszystkie formacje.

 

kedziora

 

 

System karania zawodników

 

Na forum SI wymieniono nawet, jak karać zawodników za słabe występy. Zacznijmy od tego, że samo ostrzeżenie może zwiększyć atrybut Determinacja tylko do poziomu 16. Grzywna w wysokości tygodniowej pensji to wzrost maksymalnie do 18, a tylko dwutygodniowe pozbawienie piłkarza poborów może zwiększyć ten atrybut na maksa. Jednakże kara musi być słuszna, piłkarz musi ją zaakceptować i za słaby występ przeprosić W przeciwnym razie determinacja mu nie wzrośnie. Natomiast atrybut Pracowitość rośnie niezależnie od Determinacji w takiej sytuacji. Zasugerowano nawet pewien klucz karania:

 

Ocena 6.3-6.4 ostrzeżenie

Ocena 6.0-6.2 tygodniówka

Ocena poniżej 5.9 dwutygodniówka

 

Dobrze dobrana kara nie tylko wpływa na poziom determinacji (i czasem pracowitości) u podopiecznego… ale czasem powoduje wzrost atrybutu „Poziom Dyscypliny” u samego managera. Oczywiście, jeżeli ten atrybut początkowo jest niski (a taki jest u graczy, którzy chcą grać ‘od zera’), to piłkarze trudniej przyjmują na siebie kary.

W Internecie również dość rozlegle przedstawiono problem karania za czerwoną kartkę. Przede wszystkim – karzemy zarówno za bezpośrednią, jak i za taką z dwóch żółtych. Konsekwencja przede wszystkim! Osobiście używam następującego systemu:

 

pierwsza czerwona kartka w barwach klubu - ostrzeżenie

druga czerwona kartka -  tygodniówka

każda następna – dwutygodniówka

 

kara

 

Nie biorę pod uwagę meczy towarzyskich tylko. Oczywiście, jeżeli zdarzy nam się piłkarz, który po jakimś czasie powrócił do nas (czy powrócił z wypożyczenia), to nie zerujemy mu dorobku. Wystarczy mu powiedzieć, że kara powodowana jest wewnętrznym regulaminem, gdyby był niezadowolony. Jedynym problemem może być spadek – mimo wszystko pozytywnego – atrybutu Agresja. Ale przez wiele sezonów zdarzało mi się to sporadycznie.

 

Część dalsza wkrótce...

 

 

Konsultacje:

Mateusz Gietz

 

Redakcja:

Kamil SCROSS Majewski, Piotr Sebastian

 

 

 

O artykule
Kategoria: Porady
Podkategoria: FM 2016
Dodano: 03.11.2015

Liczba wyświetleń: 17834

Średnia ocen: 5.92

O autorze
Nick: gucioprawda89
Napisanych artykułów: 4

Inne artykuły tego autora:
Encyklopedia Football Managera. 4.
Encyklopedia Football Managera. 3.
Encyklopedia Football Managera. 2.


Komentarze
Yrkomm16
Zajebiste Borys! Czekałem na to, już myślałem, że zdecydujesz się opublikować na CMREV, ale tutaj otrzymałeś świetną pomoc ze strony Scrossa i Piotra Sebastiana. Już się nie mogę doczekać kolejnej części! Oby tak dalej ;-). Aha, będzie wersja PDF?

PS: To ja, Mateusz Byliński z grupy na fejsie :-).
3 listopada 2015 14:49
skilder3000
No to ja mam pytanie. Jakie parametry powienien mieć koordynator juniorów? Bo niby wszystko wykręcone na maxa a newgeni jacyś tacyś nijacy mi się trafiają
3 listopada 2015 15:31
Piotr Sebastian
skilder3000 napisał:

No to ja mam pytanie. Jakie parametry powienien mieć koordynator juniorów? Bo niby wszystko wykręcone na maxa a newgeni jacyś tacyś nijacy mi się trafiają

http://www.passion4fm.com/football-manager-staff-role-head-of-youth-development/
3 listopada 2015 16:38
kluchman89
Ciekawe z tym wzrostem determinacji po ukaraniu zawodnika. Nie wiedziałem o tym. Trzeba będzie sprawdzić.

Czy to jest trwały efekt, czy zmiana cofa się po jakimś czasie?
3 listopada 2015 16:54
skilder3000
Piotr Sebastian napisał:

skilder3000 napisał:No to ja mam pytanie. Jakie parametry powienien mieć koordynator juniorów? Bo niby wszystko wykręcone na maxa a newgeni jacyś tacyś nijacy mi się trafiająhttp://www.passion4fm.com/football-manager-staff-role-head-of-youth-development/



A nie dało by się w mocnym skrócie po polsku?? Angielski nie jest moją najsilniejszą stroną :D
3 listopada 2015 17:11
Piotr Sebastian
skilder3000 napisał:

A nie dało by się w mocnym skrócie po polsku?? Angielski nie jest moją najsilniejszą stroną :D

W skrócie to można co najwyżej Polską zarządzać.

Jeżeli zamierzasz koncentrować się na wynajdowaniu newgenów, to upewnij się, że będzie miał dobrą osobowość (zdeterminowany lub profesjonalny jest idealny).
Wiedza o krajach determinuje z kolei region poszukiwań.
Preferencje taktyczne decydują o pozycjach newgenów: ofensywnie nastawieni koncentrują się na graczach ofensywnych itd.
Jeżeli zależy ci także na rozwoju, to pomocne będą atrybuty oceny umiejętności i potencjału, pracy z młodzieżą, dyscypliny i oczywiście atrybuty trenerskie.
3 listopada 2015 17:40
gucioprawda89
@skilder3000-Będzie o sztabie, spokojnie.
@kluchman89 - Trwały efekt. No, chyba że młodziana ukarałeś za kiepski mecz, determinacja wzrosła... po czym przydzieliłeś mu mentora z niższym atrybutem. Tylko wtedy może zmaleć.
3 listopada 2015 17:44
Pr0fes0r
No ale karać za 6.3-6.4 to przesada.
3 listopada 2015 20:22
Piotr Sebastian
Pr0fes0r napisał:

No ale karać za 6.3-6.4 to przesada.

I to mówi Mistrz Francji oraz finalista LM? :-P

EDYTA. Wróć. Zapomniałem kto jest teraz trenerem na Bułgarskiej. :-)
3 listopada 2015 20:33
gucioprawda89
Ostrzeżenie to już kara? Poza tym, nie zawsze za 6.4 może je dać :)
3 listopada 2015 20:44
Pr0fes0r
6.3-6.4 w konfrontacji z PSG czy Monaco to jest poprawna wartość imo. Imo karać należy wyłącznie zawodników, którzy nie tylko mają niską ocenę, ale wyraźnie odstają od reszty. Za 6.3 można dać ostrzeżenie, jeśli reszta zespołu zagrała na 7.0, ale nie 6.5-6.6.
3 listopada 2015 21:06
gucioprawda89
Testowane w lidze polskiej i argentyńskiej. I fakt, czasem piłkarze się oburzali. Ale przy ocenach uśrednionych dla całego składu na poziomie 6.3-6.4, to tymi odstającymi jest 5.5 przykładowo. Nie twierdzę, że to jest jedyny słuszny sposób. Taki przykład był gdzieś kiedyś na forum SI, taki zapamiętałem i taki wszędzie stosuję. Każdy powinien wręcz dopasować system kar do swojego stylu prowadzenia zespołu. Tutaj jest tylko i wyłącznie przykład, jak to działa ;)
3 listopada 2015 21:36
Scross
Dla mnie osobiści nie ma znaczenia klasa rywala i jeżeli 10 piłkarzy ma 6.2 to 10 piłkarzy dostaje kary lub ostrzeżenia w zależności od popełnionych błędów. I fakt, że piłkarze niekiedy się oburzają ale zazwyczaj akceptują moją decyzję, oczywiście też ważne jest dla mnie jak często taki numer ma piłkarz bo jeżeli gra 10 meczów jak z nut, a w 11 zawali to nie wyciągam konsekwencji. Ogólnie przedstawioną radę traktować należy bardziej jako podpowiedź, a nie wyznacznik gotowego rozwiązania.
3 listopada 2015 22:46
kluchman89
System oceniania zawodników przez FM-a jest taki sobie i to też trzeba brać pod uwagę. Czasami zawodnik odstaje ocenami tylko ze względu na rolę, jaką pełni na boisku np. ŚP lub WPP z zadaniem obrony bardzo często ma najniższą ocenę w zespole nawet gdy zaliczy sporo odbiorów i ma wysoką celność podań.
3 listopada 2015 23:13
Scross
kluchman89 napisał:

System oceniania zawodników przez FM-a jest taki sobie i to też trzeba brać pod uwagę.


Owszem ale wydaje mi się, że zawodnicy jeżeli oceniają swoją grę to robią to przez pryzmat ocen przez nich uzyskiwanych, a nie statystyk.
3 listopada 2015 23:43
Pr0fes0r
Scross napisał:

Dla mnie osobiści nie ma znaczenia klasa rywala i jeżeli 10 piłkarzy ma 6.2 to 10 piłkarzy dostaje kary lub ostrzeżenia w zależności od popełnionych błędów.



Jeśli 10 piłkarzy ma 6.2, to od tego jest ogólna suszarka w szatni. Indywidualne kary często kończą się wtedy fochem, że nie tylko ukarany grał źle - i jest to foch w pełni uzasadniony.
4 listopada 2015 22:34
gucioprawda89
10 piłkarzy dostaje karę i 10 piłkarzom tłumaczę, że takie mamy zasady dyscyplinarne.
Zresztą na początku zawsze i tak warto, bez względu na ocenę, dać ostrzeżenie. Choćby nie wiem jak słabo zagrał.
5 listopada 2015 14:38
kluchman89
Zaciekawiło mnie jeszcze to"

Cytat:

Stabilność formy (Consistency): Jak długo i jaką formę zawodnik utrzymuje z meczu na mecz. Założeniem wyjściowym jest, że żaden z piłkarzy nie jest w stanie zagrać na 100% umiejętności. Wskaźnik stabilności formy oznacza stosunek, z jakim piłkarz gra ze swoim CA. Przy atrybucie '20' oznacza to, że piłkarz 20/25 meczów gra z pełnym CA. W pozostałych piłkarz trafia na "dzień wolny". Dzień wolny oznacza obniżenie CA o około 10 pkt, w losowych atrybutach.



Czy wysokość atrybutu ważne mecze również ma tak mierzalny wpływ? To znaczy, że np. przy atrybucie w danej wysokości zawodnik w ważnym meczu będzie zyskiwał/tracił ileś punktów CA albo będzie działo się to z jakimś dającym się przewidzieć prawdopodobieństwem? Może klucz jest jeszcze inny?
5 listopada 2015 18:28
Scross
Pr0fes0r napisał:

Scross napisał:Dla mnie osobiści nie ma znaczenia klasa rywala i jeżeli 10 piłkarzy ma 6.2 to 10 piłkarzy dostaje kary lub ostrzeżenia w zależności od popełnionych błędów.

Jeśli 10 piłkarzy ma 6.2, to od tego jest ogólna suszarka w szatni. Indywidualne kary często kończą się wtedy fochem, że nie tylko ukarany grał źle - i jest to foch w pełni uzasadniony.



Suszarka to jedno, a kary daję tak jak napisał gucioprawda, daję kary 10 zawodnikom i argumentuję to słabą grą. Rzadko spotykam się z jakimkolwiek fochem. Oczywiście 2-tygodniówki zdarzają się bardzo rzadko. Najczęściej ostrzeżenia, potem 1-tygodniówki. Jeżeli masz takie problemy w czasie gry, że piłkarze mają focha, to może być to związane z niskim atrybutem Poziomu dysycpliny i wskaźnikiem dyscypliny Twojego menedżera.
6 listopada 2015 10:32
Piotr Sebastian
Skoro wywołuje to takie poruszenie, to może zastosujemy taki regulamin w Bayernie i zobaczymy co z tego wyjdzie?
Petroff co prawda dyscypliną nie grzeszy, ale reputację mamy światową, więc chyba podskakiwać nam nie będą?
http://screenshooter.net/102699788/lvbqblo

Co sądzicie? Ryzykowne?
6 listopada 2015 12:37
Scross
Sprawy dyscyplinarne na odpowiednim poziomie ;-)
6 listopada 2015 18:12
gucioprawda89
@kluchman89, szczerze mówiąc - nie wiem. Znaczy się wiem tylko tyle, że atrybut czasem wzrasta sam, jak np. piłkarz strzeli bramkę w finale LM. Raczej na pewno ma jakiś wpływ, ale tego zbadać nie idzie. A o stabilności formy wyczytałem akurat w kilku miejscach.
6 listopada 2015 20:54
gucioprawda89
Weźcie - kiepsko w FM15 zrobili ten rozwój atrybutów managera. Po kursach rosną tylko treningowe. Adaptacja w ogóle. Determinacja, Motywowanie, kierowanie zespołem i dyscyplina może w całej karierze o 2-3 pkt.
6 listopada 2015 20:55
arasreal
Kiedy można się spodziewać kolejnej części?
7 listopada 2015 13:35
Pr0fes0r
gucioprawda89 napisał:

Weźcie - kiepsko w FM15 zrobili ten rozwój atrybutów managera. Po kursach rosną tylko treningowe. Adaptacja w ogóle. Determinacja, Motywowanie, kierowanie zespołem i dyscyplina może w całej karierze o 2-3 pkt.



Panie, a na jakich kursach trenerskich uczą adaptacji i determinacji?
7 listopada 2015 23:51
Tofu
Widzę tutaj mnóstwo wiedzy opartej na konkretnych źródłach i przykładach. Nie dość, że świetna robota, to jeszcze fajna okazja do konfrontacji między podejściem wiedzowym (u Ciebie) oraz podejściem intuicyjnym (u mnie). Będę miał trochę zabawy z porównywaniem opisów umiejętności w naszych tekstach :)

Doskonały poszerzacz wiedzy się zapowiada.
8 listopada 2015 9:19
Scross
Pr0fes0r napisał:

gucioprawda89 napisał:
Panie, a na jakich kursach trenerskich uczą adaptacji i determinacji?


O ile z adaptacją się zgodzę, to poziom determinacji powinien rosnąć i zależeć od jakichś zmiennych.
8 listopada 2015 10:13
Tofu
determinacja jest cechą charakteru, która wpływa na umiejętności. Nie każdą cechę charakteru da się wytrenować. Jak dla mnie determinacja jest wprowadzona dobrze.
8 listopada 2015 13:57
Hamish
Tofu napisał:

determinacja jest cechą charakteru, która wpływa na umiejętności. Nie każdą cechę charakteru da się wytrenować. Jak dla mnie determinacja jest wprowadzona dobrze.



Chodzi o sam rozwój. Jeśli zaczynam jako menedżer bez/z najgorszą licencją i zerowym doświadczeniem to sam fm ogranicza atrybuty, które później rosną niewiele. Czyli będę całą karierę gorszym menedżerem, bo fm uznał, że zaczynając grę w LKS Podwórko nie jestem zdeterminowany, kiepsko się adaptuje, a w szatni przekrzykują mnie zawodnicy... takie to nie fair trochę.
8 listopada 2015 17:34
gucioprawda89
O to to! Dokładnie. Dwa przykłady:
1. Pamiętam jak na sortitoutsi śledziłem karierę Dan's Journey. Gość zaczynał bez doświadczenia i licencji.
Dan na koniec:
Atak 17 (+15) Adaptacja 3 (-)
Defensywa 20 (+18) Determinacja 3 (-)
Fizyczny 7 (+5) Wiedza o piłkarzach 20 (+17)
Bramkarski 9 (+7) Wiedza o juniorach 18 (+15)
Taktyczny 18 (+16) Dyscyplina 3 (-)
Techniczny 19 (+17) Kierowanie zespołem 17 (+14)
Mentalny 20 (+18) Motywowanie 1 (-2)
Praca z juniorami 1 (-)

2. Drugi przypadek, niejaki Nascimento1998 z kariery na cmrev
Atak 13 (+12) Adaptacja 3 (-)
Defensywa 20 (+19) Determinacja 12 (-)
Fizyczny 6 (+5) Wiedza o piłkarzach 18 (+17)
Bramkarski 7 (+6) Wiedza o juniorach 19 (+18)
Taktyczny 20 (+17) Dyscyplina 3 (-)
Techniczny 20 (+19) Kierowanie zespołem 10 (+7)
Mentalny 20 +(19) Motywowanie 11 (+8)
Praca z juniorami 1 (-)

Z moich obserwacji.
Przy okazji zdobywania licencji rosną atrybuty techniczne (poza pracą z juniorami) i Kierowanie zespołem. Praca z juniorami ponoć rośnie, ale to chyba trzeba mieć w składzie samych zawodników u-21 i tylko nimi grać, bo nie opisali jak (albo ja nie znalazłem). Im dłużej się dany aspekt trenuje, tym większy jego przyrost. Motywowanie wzrasta wraz z udanymi rozmowami w szatni (i maleje, jak się coś spieprzy). Tyle teoria na forum SI, co zdaje się sprawdzać. Wiedza - wiadomo - rośnie z czasem i kolejnymi skautowanymi piłkarzami i juniorami.
Wg źródeł pisanych dyscyplina rośnie przy umiejętnym nakładaniu kar. O ile pisałem z Nascimento1998, to nie stosował tego w rozgrywce, to nie wiem jak Dan z sortitoutsi. Zostają nam adaptacja, która powinna rosnąć wraz z czasem spędzonym w jednym kraju (wszak za to odpowiada) i determinacja (mimo wszystko) także. W końcu ona odpowiada pośrednio za skuteczność powodzenia rozmów błagalnych z zarządem. Całą karierę ma nas zarząd olewać? :D
Tyle przynajmniej z moich przemyśleń nt. FM15. O nowej wersji się nie wypowiadam, bo w jeden sezon w San Lorenzo (i bez robienia jakichkolwiek licencji). Na becie bardzo szybko to rośnie, jakoby na drożdżach. Liczę na poprawki, bo "w międzyczasie, od grudnia do września: trening ofensywny +8, defensywny +5, taktyczny +6, mentalny +5, techniczny +5, wiedza o piłkarzach +2, wiedza o juniorach +3, kierowanie zespołem +1, motywowanie +2"
9 listopada 2015 1:40
skilder3000
Karanie daje efekty :)
10 listopada 2015 6:04


 


Aby dodawać komentarze musisz być zalogowany!

© Centrum FM
Mapa serwisu